Bokanmeldelse: «Faen ta skjebnen»

"Interessante karakterer med bra plot", er journalistens oppsummering av boka. Foto: Eline Haave

«Interessante karakterer med bra plot», er journalistens oppsummering av boka. Foto: Eline Haave

«My thoughts are stars i can`t fanthom into constellations,»

Da jeg først hørte om boken «Faen ta Skjebnen», eller «The Fault in our Stars» som den heter originalt (jeg foretrekker originaltittelen sterkt) var jeg skeptisk. Jeg trodde det kom til å bli ennå en tåredryppende bok om sykdom, død og kjærlighet med en clichè happy ending. Tross dette var jeg nyskjerrig nok til å lese den. Jeg hadde hørt gode ting om boken og forfatteren, John Green, og den levde virkelig opp til ryktene. Den fikk meg til å både le og gråte gjennom 313 sider med den  tankevekkende historien til Hazel og Augustus.

Boken handler om 16 år gamle Hazel Grace Lancaster, som har hatt kreft siden hun var tretten. Hun vet at hun ikke kan bli kurert, og den eneste grunnen til at hun fortsatt er i live er på grunn av en «mirakelmedisin» som heter Phalanxifor. Selv om hun fortsatt er i live vet hun ikke hvor lenge hun kommer til å leve. Hun kan dø neste år, eller i morgen. Hazel blir overtalt til å gå til en samtalegruppe for kreftsyke ungdommer hvor hun møter 17 år gamle Augustus Waters. Det ble kjærlighet ved første blikk. Augustus har vært syk, men er for øyeblikket frisk..

Boken starter slik:

«Langt utpå vinteren i mitt 17. år konkluderte moren min med at jeg var deprimert, antakeligvis fordi jeg sjelden beveget meg ut av huset, tilbragte ganske mye tid til sengs, leste den samme boka om og om igjen, og brukte en stor del av min overflod av fritid til å tenke på døden. Hver gang du leser en kreftbrosjyre eller nettside eller noe sånt, nevner de alltid depresjon som en av bivirkningene av kreft. Men depresjon er egentlig ikke en bivirknig av kreft. Depresjon er en bivirkning av å skulle dø»

Ved hjelp av tørr humor, et interesant plot og troverdige karakterer klarer den New York Times- bestselgende forfatteren å lage en av mine yndlingshistorier. Historien er troverdig og tankevekkende, den forteller at man kan ikke alltid få en lykkelig slutt, uansett hvor mye du vil ha det eller mener du har fortjent det. Jeg vil anbefale denne boken til alle, men aller mest ungdommer. Jeg gir den også terningkast fem og en halv, den er absolutt verdt å lese.Terningkast 5. Foto: Wikimedia Commons

Terningkast 5. Foto: Wikimedia Commons

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: