Sosiale medier på Kannik skole

Det er ingen hemmelighet at sosiale medier er en stor del av hverdagen til elevene ved Kannik skole. Mange legger gjerne ut flere bilder daglig. Hva brukes disse mediene til, og tenker elevene på hva bruken av sosiale medier kan føre til?

Andrea (t.v.) og Kristine 10D Foto: Hannah Pedersen Hilde

Andrea (t.v.) og Kristine 10D
Foto: Hannah Pedersen Hilde

Kristine Aase og Andrea Gjedrem Furholt i 10D er begge aktive på både Instagram, Facebook, Snapchat og Kik. Dette er de nok ikke alene om å være på Kannik skole.

-Jeg bruker det mest for å holde meg oppdatert på hva som skjer i vennene mine sine liv, men også for å sende meldinger på en rask og enkel måte, forklarer Kristine, og ser ned på telefonen sin.

Andrea forteller at hun bruker sosiale medier daglig for å se hva venner gjør, og for å snakke med dem.

-Selvom jeg bruker mediene daglig, poster jeg sjeldent noe. Når jeg først gjør det, tenker jeg meg godt om slik at jeg ikke går rundt og bekymrer meg for at et bilde kan komme på avveie, forteller Andrea.

Selv om sosiale medier kan være en kjekk plass, finnes det likevel mange som tar seg til rette, og missbruker bilder og kommenterer stygt. Dette fører til at det er et høyt press på å være perfekt.

-Jeg tror at sosiale medier fører til et press på hvordan du skal være. Det kan være alt fra klespress, kroppspress og popularitet. Dette mener jeg er veldig trist fordi det er ikke det sosiale medier burde handle om, forteller Kristine, og legger til at hun tenker seg nøye om før hun poster et bilde for å være sikker på at hun ikke kommer til å angre senere i livet.

Legg igjen en kommentar

