Er musikkfaget vårt egentlig musikk?

 

Featured image

Du trykker på skjermen, og trommene bryter ut sin kraftige opptak av lyd. Læreren gir deg en karakter, basert på moderne teknologi. Slik undervises musikkfaget på Kannik, men er dette musikk? Glassgangen undersøker fordelene og ulempene ved denne typen undervisning.

Musikkfaget

Elever blir gjentatte ganger forventet til å vise frem musikalske ferdigheter ved bruk av digitale verktøy som Ipad, i musikkfaget. Flere misliker denne vurderingen, og velger å tro at det er urettferdig musikkbehandling.

Ulempene ved bruk av Ipad

Som tidligere nevnt, er Ipaden en stor virkning på vurderingen du får i musikkfaget, og det henger flere ulemper til dette. Det faktum at instrumentene allerede er spilt inn, gjør det vanskelig å la seg imponere ved dette grunnlag. Elever som er ferdigstilte i den musikalske verdenen, kan derfor ha vanskeligheter med å lære seg tekniske ferdigheter. Musikk er i stor grad et praktisk fag, og det skal derfor ved strengt hold ikke være teknisk anlagt.

Dersom du mesteparten av tiden bruker teknologisk utstyr, istedenfor «ekte» instrumenter, vil ikke dette bli sett på som ekte «læring» av musikk. Du vil i hovedsak lære deg rytme og telle slag, men du vil utvilsomt lære deg teknikk og ferdigheter. For å lage musikk, skal du arbeide selvstendig uten hjelp av teknologisk utstyr. Dette burde vært målet i musikkfaget.

Fordelene ved bruk av Ipad

Det å ta bruk av teknologiske utstyr i musikkbransjen, er heller ikke bare «dumt». Det finnes et par fordeler ved slik tilordning, og det skyldes at man lett lærer mer om rytme. Selv om det er Ipaden som spiller musikken, er det fortsatt elevens ansvar å telle slagene korrekt, og trykke på skjermen til riktig tidspunkt. Slik kontrollerer man rytmen, og lærer automatisk om hvordan man kan bearbeide produktet i musikken etter tid.

Selv om det i større grad er misfornøyde reaksjoner på bruk av teknologiske utstyr i faget, er det fortsatt noen som er i mot slike protester. Noen elever er fornøyd med ordningen i musikkfaget, og sender ingen klage over hvordan faget er tilordnet. Dessverre er det sannsynligvis mindretallet som er enige med kommunens valg av slik bruk av Ipad.

Derfor er ikke problematikk i musikken hele historien… Det kan også være bra å bruke Ipad. Men likevel er det opptil deg å svare: Er dette musikk?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s