Påskeferie! Jesu fødsel…??

 

Ole 9B og Celine 9E gjør seg klar for påskeferien. Foto: Mikkel 9C medier og informasjon.

Glassgangen har spurt tre av elevene på Kannik Skole om tre forskjellige spørsmål om påskefeiringen. Noen elever bryr seg mer om de viktige påsketradisjonene mens andre tenker mer på de kjekke tingene om vi gjør i påsken. Vi sjekket Kanniks kunnskapsnivå om påskeferien.

Skrevet av Mikkel og Even i 9C

Først var vi ute å intervjuet Sebastian 9C (fysisk aktivitet og helse), Ole 9B (fysisk aktivitet og helse), og Celine 9E (sal og scene).

Spørsmålene vi stilte de tre forskjellige elevene var:

Hva skal dere i påskeferien?

– Jeg skal gjøre mye kjekt i påskeferien, blant annet stå på snowboard i Sirdalen, sove lenge, spille på pc’en, spise mye godteri og være med venner, sier Sebastian. Han gledet seg utrolig mye til en fin påskeuke.

– Jeg skal blant annet til Aberdeen (Skottland), være med venner, spise masse påskegodt og shoppe masse, sier Celine.
– Jeg skal til Miama (USA) og New York (USA) og gleder meg kjempemasse til å besøke disse to amerikanske statene, sier Ole. Han skulle shoppe masse og besøke forskjellige turistattraksjoner.

Sebastian 9C har tatt på påskesmilet for anledningen. Foto: Even 9C Medier og Informasjon

Hva kan dere om påsketradisjoner?

– Jeg kan ikke så veldig mye om påsketradisjoner, bare at vi spiser godteri, jakter på påskeegg og går i kirken, sier Sebastian.

– Jeg vet litt om påsketradisjoner, blant annet at vi feirer Jesus død og oppstandelse, sier Celine. Hun nevner også de forskjellige helligdagene, som skjærtorsdag, langfredag og palmesøndag.

– Jeg mener å huske at vi markerer Jesu død og oppstandelse, sier Ole. Han legger også til at vi går på påskeeggjakt og spiser godteri.

Hvorfor har vi påskeferie?

– Vi har påskeferie fordi Jesus ble korsfestet og at vi skal få fri fra skolen, sier Sebastian.

– Jeg tror vi har påskeferie fordi det er en tradisjon og at vi må markere helligdagene, sier Celine. Hun mente også at det hadde noe med at Jesus ble født…?

– Jeg tror vi har påskeferie fordi Jesus ble korsfestet og vi skal markere det, sier Ole.

Dermed har vi funnet ut at hvor mye/lite Kannikelever kan om og skal i påskeferien. God påske!

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

