Trenger du en ekstra utfordring?

St. Olav VGS har i flere år hatt et tilbud for de matte- eller naturfagsinteresserte elevene fra Kannik ungdomsskole som ønsker en ekstra utfordring på skolen. Tilbudet går ut på at noen Kannikelever får hospitere på St. Olav mens de går i 10. klasse, i enten matte- eller naturfagpensum for VG1.

Andrea 10d Foto: Kristine 10d

Andrea 10d
Foto: Kristine 10d

Dette skoleåret er det tre tiendeklassinger som tar matte, og fire som tar naturfag på St. Olav. Andrea Gjedrem Furholt fra 10D, er en av de syv Kannikelevene som har valgt å ta utfordringen i år, og nå hospiterer hun matematikk på St. Olav.

-Jeg følger en VG1 klasse på St. Olav og går ned dit hver gang de har mattetime. Siden jeg mister noen av timene på Kannik når jeg er på St. Olav, slipper jeg å ha valgfag og jeg kan heller bruke de timene på å ta igjen det jeg mister, forklarer Andrea og finner frem matteboken.

-Jeg synes mattetimene på Kannik ikke utfordret meg nok, og derfor valgte jeg å søke om å ha matte på St. Olav i år, sier Andrea og finner frem algebraoppgavene. Hun sier også at hun fint klarer å henge med på St. Olav til tross for at tempoet er høyt og at resten av klassen er et år eldre. -Jeg har akkurat de samme prøvene som de i VG1, og jeg gjør det like bra som dem også, legger hun til.

Mange lurer nok på hva som skjer når de begynner i VG1 året etter hospiteringen, og svaret er ganske enkelt. St. Olav har gjort det slik at de som velger å gå på St. Olav etter hospiteringen får videre oppfølging av faget, og dermed får fortrinnsrett til Forskerlinjen, som er en topplinje innenfor realfag. Her vil elevene alltid følge klassetrinnet over seg i det faget som har blitt hospitert, og da ligger de alltid et år foran resten av klassen.

-Hvis du synes at matte- eller naturfagstimene ikke gir deg nok utfordringer, synes jeg du skal søke om å få hospitere slik som jeg har gjort. Jeg er i hvert fall veldig glad for at jeg valgte å ta matematikk på St. Olav, det er utrolig lærerikt, forteller Andrea og smiler fornøyd. Hun har alltid likt matte, og synes selv at hun var klar for å begynne på VG1 pensum et år før tiden.

Legg igjen en kommentar

