Nytt årskull på Kannik skole!

Skoleåret går mot slutten, og sjuendeklassinger landet rundt grugleder seg til skoleskifte. Kannik skoleavis har snakket med elever fra Våland skole, som blir ferske kannikelever etter sommerferien.

Det kribler i magen når man blir introdusert til den nye klassen og nye mennesker. Elevene på Våland skole, Andreas Vestbøstad, Fredrikke Bendiksen, Isabella Nygård og Jakob Kalvatn, er en del av det neste årskullet på Kannik. Vi spurte dem om hva de gleder seg til, forvetninger til ungdomskolen og valgfag – det nye faget.

-Jeg gleder meg til å få en ny klasse, møte nye folk.

De fire sjuendeklassingene viste alle tegn til at de gledet seg til å begynne på Kannik skole. Da spørsmålet ble stilt, var Andreas Vestbøstad ivrigst på pedalen.

Andreas Vestbøstad Foto: Jakob Danielsen

Andreas Vestbøstad
Foto: Jakob Danielsen

-Jeg gleder meg til nye jenter!

Fredrikke Bendiksen gleder seg mest til Valgfag og fremmedspråk, Isabella Nygård gleder seg til fremmedspråk og Jakob Kalvatn gleder seg først og fremst til en ny klasse.

Forventninger til Kannik skole

Det er klare forskjeller mellom barne- og ungdomskolen. Sjuendeklassingene på Våland skole har blitt informert om hvordan livet på Kannik skole blir, og noen forbedringer fra barneskolen. Andreas Vestbøstad gleder seg mest til den nye kantinen. Han gleder seg til å kunne kjøpe sjokolademelk.

Etter mange år med de samme lærerne, er Jakob Kalvatns forventninger til Kannik skole naturlige.

-Jeg vil ha bedre lærere.

-Jeg vil at timene skal være kjekkere, forklarer Fredrikke Bendiksen.

-Er det kjekkere timer, lærer jeg mer.

Valgfag – Et spektrum av interessante fag

Når man begynner som åttendeklassing på Kannik skole, må man velge mellom ulike valgfag. Valgfagene kan være alt mulig fra «fysisk aktivitet og helse» til «medier og kommunikasjon» (skoleavisen). De fire sjuendeklassingene på Våland skole, er allerede klar over mulighetene, og alle fire har bestemt seg alt!

Fredrikke Bendiksen og Isabella Nygård skal begge velge valgfaget «Sal og scene». Grunnen til Fredrikkes valg var å kunne lage film og danse.

Isabella Nygård Foto: Jakob Danielsen

Isabella Nygård
Foto: Jakob Danielsen

-Jeg vil på «Sal og scene», fordi jeg elsker å danse, forteller Isabella.

Andreas Vestbøstad og Jakob Kalvatn er sporty, og skal begge velge «fysisk aktivitet og helse».

Legg igjen en kommentar

