I morgen er det fiolinkonsert på Kannik – Glassgangen har intervjuet musikerne

Torsdag 10. september sniker den kulturelle skolesekken seg inn i gymsalen her på Kannik. Hva kan vi vente oss? Les Glassgangens intervju med trioen som skal holde konsert.

Skrevet av Jonas Omland og Andreas Christiansen fra 10A

Torsdag 10. september vil fiolinmusikk fylle gymsalen når den kulturelle skoleseken kommer til skolen. Nils Økland (midten på bildet under), Mari Lyssand (venstre) og Sigbjørn Apeland (høyre) skal sammen levere en god halvtime med musikk av Ole Bull, den verdenskjente fiolinisten fra Bergen. De tre fyller sammen forskjellige roller.

fiolinist

Nils Økland er en allsidig fiolinist og hardingfelespiller. Han er opptatt av Ole Bull sin spillestil, og er spesielt interessert i Ole Bull sitt forhold til folkemusikk. På samme måte som Ole Bull, lager Nils Økland sitt eget konsert repertoar.

Mari Lyssand er forteller og har vært Ole Bull entusiast siden hun begynte å undervise på museet ved Lysøen i 1989. Ved siden av jobber hun som oversetter og journalist.

Sigbjørn Apeland er orgelspiller og pianist. Sigbjørn har bakgrunn fra klassisk musikk, men arbeider like mye med folkemusikk. Daglig er han organist i sandvikkirken i Bergen. I 2011 gav Sigbjørn og Nils ut CD’ en «Lysøen», en Ole Bull basert plate som har fått strålende kritikk.

Inspirert av Ole Bull

I 2010 var det 200 hundre år siden Ole Bull i Bergen. Ole Bull var en fiolinist med en enorm sceneutstråling. Han var en av datidens mest anerkjente norske kulturpersoner i Europa. Han hadde konserter for fyrster og konger. Han var en svært viktig for unge kultur Norge.

Vi i glassgangen har stilt trioen noen spørsmål:

Hva tenker dere om å holde konsert for ungdomskoleelver?

Vi syns det er veldig kjekt og inspirerende. Vi har hatt veldig flott publikum på ungdomskolene i Rogaland og Hordaland.

Hvorfor valgte dere Ole Bull som tema for konserten? 

Vi ble bedt om å lage dette programmet til Ole Bull jubileet i 2010. Da spilte vi konserter på Ole Bulls øy Lysøen. Siden har laget vi en versjon som vi kan turnere med.

Hva ønsker dere å formidle til ungdommen?

Det skjedde mye spennende i norsk musikkliv, litteratur og samfunnsliv på 1800-tallet.Mye av dette har fortsatt betydning i dag og vi syns det er spennende å vise at 200 år gammel musikk fortsatt kan værer interessant .

Hvordan oppstod samarbeidet mellom Lyssand og Apeland?

Vi traff Mari Lyssand på Lysøen for mange år siden og har siden spilte mange konserter der med henne som forteller og Sigbjørn Apeland og meg som musikere.

Hvordan har samarbeidet fungert?

Strålende! Vi håper at vi skal spille mange konserter sammen fremover!

Har dere holdt skolekonserter tidligere?

Vi har spilt skolekonserter i mange år. Siden 1983 har jeg (Nils) sikkert spilt over tusen konserter i veldig mange stilarter. både klassisk, folkemusikk, tango og improvisert musikk.

Fortell litt om konsertene…

Noen konserter er ren musikk, andre kan ha elementer av dans, drama eller fortelling.

Kan du, Nils, fortelle litt om hvorfor/hvordan du begynte å spille fiolin?

Jeg hørte på nyttårskonsertene fra Wien da jeg var guttunge  og syns det var veldig stas å følge med på fiolinistene i orkesteret. Jeg begynte å lære  å spille fiolin i musikkskolen i Haugesund. Her hadde jeg trivelige lærere som lærte meg klassisk musikk.

Også har jeg en onkel som spiller trekkspill. Han spilte mye til dans. Jeg og søsknene mine spilte mye sammen med han i oppveksten. Her lærte vi å spille  på øret. Det var veldig lærerikt og jeg liker fremdeles best å lære musikk uten noter.

Hvilke spillere inspirerte deg?

Jeg er veldig glad i å høre på fiolinister og spellemenn som Fritz Kreisler (folk som hadde hørt både Ole Bull og Fritz Kreisler syns de hadde ganske lik spillestil), Artur Grumiaux, Boross Lajos, Yehudi Menuhin, Hilmar Alexandersen ,Torleiv Bjørgum, Sigbjørn Berhoft Osa, Arvid Engegård, Arve Tellefsen, Hans W. Brimi og Knut Hamre.

Kan du gi noen tips til unge som vil bli profesjonelle fiolinister?

Jeg syns det er viktig at man finner folk å spille sammen med, slik at man lærer seg å spille i ulike sammenhenger, stilarter og måter å tenke på musikalsk. Viktig at musikken blir en sosial aktivitet og at man ikke står for mye alene og øver.

Vil også anbefale å jobbe mest med musikk man gløder for og gjerne lage egen musikk. Syns også det er viktig å finne inspirerende lærere og gjerne ta timer hos ulike musikere for å få tips og inspirasjon.

Det er viktig å få seg et instrument det er gøy å spille på og en god bue!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s