Hospitering for 10.klassingene

Celine o emma260

Fra toppen: Celine Stray (10E) og Emma Tørneng (10E) Foto: Torill Helene Moe

Tidligere denne uken hadde mange av tiende klassingene her på Kannik hospitering på forskjellige skoler og studielinjer. Hospiteringen foregår slik at hver elev får to dager på den skolen de har blitt utplassert på. I slutten av uken skal alle tiendeklassingene på Kannik ha hospitert og her er svarene til noen av elevene, da vi spurte dem hvordan de hadde hatt det.

Av, Torill Helene Moe

Emma Tørneng fra 10E hospiterte på idrettslinjen på Jåttå videregående skole. Hun forteller at første dag var mye informasjon om skolen og linjen, men at de også hadde en og en halv time gym. Andre dagen synes hun var kjekkest og Tørneng mener hun lærte mye nytt. De fikk først informasjon om fellesfag og programfag og deretter dro de til Sørmarka Arena og hadde skøyting, klatring og curling.

  • Jeg kunne tenke meg å gå idrettslinjen, fordi jeg synes det er kjekt å være i aktivitet og gjerne vil ha det som en stor del i skolen også, men det blir nok ikke Jåttå Vgs. Dette fordi at avstanden er såpass stor, men om skolen hadde vert i byen hadde jeg valgt den uten tvil, sier Tørneng.

Celine Stray også fra 10E var på danselinjen på Stavanger Katedralskole. Hun synes begge dagene var veldig spennende og interessante. Første dagen hadde de informasjon og omvisning på skolen, og resten av dagen gikk til workshop med dansing resten av dagen. Dag 2 startet med observering på en time med moderne for VG3. De fikk også observere på en ballettime for VG2.

  • Jeg har veldig lyst og skal gå på denne skolen til neste år. Skolen er veldig sentral og jeg er veldig interessert i dans, derfor er det et veldig naturlig og lett valg for meg, forteller Stray.

Eline Haave fra 10D hadde studiespesialisering på Bergeland Vgs.

  • Jeg synes at det var interessant og jeg lærte veldig mye om hvilke valg jeg har og mye om skolen som jeg ikke visste, men det var ikke veldig kjekt, sier Haave.

Hun forteller at de var med i noen av klassene og fikk omvisning på skolen. Det var også noen rådgivere som holdt foredrag om skolen og valgene man har når man velger studiespesialisering.

  • Vi hadde også en liten introduksjon av psykologi, samfunnskunnskap, fysikk og økonomi, legger hun til.

Haave kunne tenke seg å gå studiespesialisering men ikke på Bergeland desverre. Hun likte ikke skolen, og har hørt at det er bedre undervisning på andre skoler. Derfor vil hun heller på en annen skole.

//Hadde du det like kjekt som elevene over? Bruk kommentarfeltet!

Legg igjen en kommentar

