Filmanmeldelse: The Breakfast Club

Har ungdom de samme problemene i dag som de hadde for 30 år siden? Jeg har sett filmen The Breakfast Club.

The Breakfast Club (1985) er en av de filmene som virkelig definerte 80-tallet. Med tiden har den nådd nye publikum, og blir nå sett på som en førsteklasses kult-film. Kan dagens ungdom relatere til denne ikoniske filmen på samme måte som tidligere generasjoner har kunnet, eller er dette bare enda en klein 80-talls film som virker som om den er langt ute av sin egen komfort sone?

Kjipt med gjennsitting

Filmen handler om fem ungdommer som har gjensitting i ni timer en lørdag sammen. (Ni timer? er det i det hele tatt lov?). Vi har en atlet, en arrogant bråkmaker, ett geni, den populære jenta og en ustabil freak. Det er så og si alle ungdomsrelaterte stereotypier stappet inni én og samme film, er det ikke vel? Som forventet kommer de ikke noe særlig overens med hverandre. I det hele tatt. Det flyr fargerike skjellsord og fornærmelser mellom dem, og de er mye mer opptatte av hverandre enn av oppgaven de har fått. En lærer holder et vaktsomt øye med bråkmakerne, han har gitt dem i oppgave å skrive en stil om hvem de er for å få tiden til å gå. Naturligvis har ingen av dem noe særlig lyst til det. Likevel ender de på sett og vis opp med å gjøre alle sammen.

Troverdig og Genuin

Jeg syntes absolutt at dette er en film som er verdt å se også i dag. Den klarer å fange opp mye av de reelle problemene ungdom kan ha på en måte som virker så troverdig og genuin som jeg ikke har sett på film på en god stund. Karakterene er i høyeste grad det som driver filmen, deres liv, håp, drømmer og plager står blottstilt slik at vi som publikum kan få lov til å forholde oss til det akkurat som vi vil. Vi kan gjøre opp egne meninger. Det syntes jeg er litt forfriskende å se på film, da så mye av dagens underholdning legger veldig vekt på å fortelle seeren alt som skjer i hver minste detalj.

Ideen fenger, måten de har klart å få gjort ganske mye med relativt få skuespillere og lite budsjett imponerer meg. Soundtracket skriker åttitallet, klærne, sminken og håret gjør heller ikke noe skjul på at dette er en gammel film. Kanskje det er en viss sjarm i det?

Ikke for de yngste

Den passer ikke for de yngste, da noen av temaene om tas opp/språket/situasjonene de er i heller mot det upassende. Hvis du kjeder deg en ettermiddag og har sjansen til å se denne filmen, så bør du det. Dramatisk på en måte som ikke er altfor in-your-face, og hvis ikke jeg har klart å overbevise deg i løpet av denne anmeldelsen så bør du nestens se den på grunn av den store innflytelsen den har hatt på ungdomskultur de siste tiårene.

a380746d9e378faa_org

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn: