Feil å hylle Jesus som helt, og presentere Muhammed som morderen

Religion har i dagens samfunn blitt en politisk debatt, og de ulike tankegangene har bidratt til krig og vold flere steder på kartet. Tirsdag gikk en syvende-klassing hjem med et ark som beviste nettopp dette.

Gutten mottok dette arket fra en undervisningstime på den kristne privatskolen Danielsen, hvor poenget med arket var å gi elevene kunnskap om ulikhetene mellom Muhammed og Jesus. Arket tar for seg ulike hendelser i Bibelen og Koranen, og gir elevene bredere forståelse for religionsforskjellene. Til tross for at dette hørtes passelig ut, trenger man ikke å lese lengre før man møter et punkt som presenterer Jesus som helten, og Muhammed som morderen.

 

Foreldrene er bevisst på undervisningsopplegget

Dagen-redaktør Selbekk mener det var en riktig avgjørelse å ta, i den sammenheng at det er en framstilling foreldrene er bevisst på når de sender elevene sine på en kristen skole. Han mener det strengt tatt er greit å begrense religionene slik, ettersom religiøse skoler har en annen presentasjon på religion enn andre skoler. Til tross for dette argumentet, krysser skolen en usynlig grense som i framtiden kan bli avslørt. Når kristne barn lærer at deres tro er mer respektabel enn andres, kan dette bygge på sosiale vanskeligheter mellom barn fra ulike trossamfunn.

 

Ikke en religionskamp

Foreldre sender barna sine på kristne skoler for at individet skal få kunnskap om sin egen tro. Da er det ikke naturlig at en fremmed profet skal hylles som ond av noe slag. Hensikten bak opplæringen er å gi elevene faglig kompetanse i den troen som oppfølges av barnet fremover i livet. Da er det vanskelig å forestille seg hvordan en «morder» fra en annen religion skal passe inn i bildet. Dette er ikke en kamp mellom religionene, men en undervisningstime for syvende klasse.

 

Fra undervisning til politisk debatt

Den holdningen læreren har til islam, er godt synlig bak linjene på arket. Utsagnene virker nærmest usaklige, og presenterer av den grunn et subjektivt syn for elevene. Elevene kan umulig finne seg i å respektere en religion som fremstår drap som et sentralt begrep. Det er slik den kristne privatlæreren Selbekk presenterer islam. Samfunnsdebattant Bushra Ishaq gir sterkt inntrykk på at undervisningen glir fra skoleundervisning til politisk debatt. Hvor er poenget til læreren? Gi forskjell på hvordan Jesus er bedre enn Muhammed?

 

Menneskerettighetene blir skygget

Som en konklusjon mister fremstillingen både hensikt og mål, og det er ikke rart forelderen reagerte på barnets undervisning da han kom hjem med et slikt ark i sekken. Verden har strevd med å skape bedre forhold mellom tilhengerne av de ulike religionene. Skal vi da allerede fra syvendeklasse involvere elevene i religionskampen? Vi er et samfunn med menneskerettigheter, og da bør vi ikke ødelegge de forholdene vi allerede har skapt.

 

62b661cccc5b618c04c03e90dc2e31ac

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s