Skolereform

Skolesystemet er ikke perfekt. Verken her i Norge eller noen andre steder i verden. Man kan alltid argumentere for hvilke skolesystemer som er bedre enn andre, og hvordan vi kan forbedre vårt eget skolesystem. Noen ideer som kannikelever har foreslått er blant annet tyggegummi i timene, musikk i arbeidstimer, utetimer og tilgang til telefon i matpausen.

Det har også blitt foreslått en endring til forberedelsen til norsktentamen og -eksamen, litt i samme form som engelsktentamen, hvor vi får utdelt temaet for prøven i forkant av prøven. Dette forslaget har gitt gjenklang og foreslås til flere andre fag. Det at man får vite litt mer konkret hvilke spørsmål som kommer på prøver er ønsket av flere niendeklasse-elever.

Elvene gir inntrykk på at de setter pris på egenvurderinger og ønsker flere muligheter til å kunne påvirke sitt utkom. Under gruppearbeid kan man påskynde om de enkelte gruppemedlememnes innsats. Om noen har gjort mer eller mindre arbeid enn de andre elevene i gruppa, kan dette nevnes i en egenvurdering.

Alle forslagene som blir nevnt i artikkelen kan argumenteres for og mot, og det blir ikke lagt vekt på om noen forslag er bedre enn andre. Ofte blir motargumentet «Dersom noe ikke funker for alle, kan det ikke tas i bruk i skolesystemet,» brukt, noe som er helt forståelig.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s