Lamborghini Urus

 

Det hele startet med Ferrucio Lamborghini, en framgangsrik forretningsmann som drev et traktorselskap som skulle komme til å bli et prestisjefullt premium-bilselskap. Ferrucio var en entusiastisk sportsbilseier og eide blant annet et par Ferrarier. Det var angivelig noe galt med clutchen i Ferrarien hans. Han gikk til Enzo Ferrari for å klage, men fikk ikke et sympatisk svar… Han ble fortalt at han skulle gå tilbake å kjøre traktorene sine, for sportsbiler det kunne han i hvert fall ikke noe med. Ferrucio Lamborghini fant seg ikke i dette og han bestemte seg for å konkurrere med Ferrari om å lage den ultimale sportsbilen.

url.jpg

Avbildet er nykommeren som er ventet å være i Lamborghinis skandinaviske hovedkvarter i løpet av et par år.

Nok om historien, nå over til den ventede uventede nyheten.                                                                                                    Lamboen skal komme i produksjon så fort det lar seg gjøre, men vi har erfart tidligere at dette pleier å ta sin tid. Denne gangen er vi ikke særlig skuffet, selv om den allerede skulle ha vært i produksjon allerede nå. Dette sikrer at bilen blir kvalitetssikret og at den unngår såkalte barnesykdommer. Om den hadde kommet ut med feil, ville dette satt et preg på ryktet til Lamborghini, i tillegg ville den rett og slett ikke målt seg opp med Bentley Bentayga, selv om prislappen blir tilsvarende, kanskje enda litt dyrere. Prisen er anslått til å komme på over 4 mill. her i Norge. Sportsbilprodusenten, lamborghini, har bestemt seg for å lage en SUV fordi det et marked for det som aldri før. Det er en stor etterspørsel innenfor dette segmentet, markedet har blitt omtalt som umettelig. Tre nordmenn har allerede bestilt Bentleys nye doning… I tillegg anslår den norske importøren som nylig har blitt oppkjøpt at de vil selge mellom 2 til 5 ekstra hvert år i de neste årene.

Foreløpig er det ikke mulig å bestille Urusen, men nå har nettopp en leveringsdato kommet ut. Dessverre kommer den ikke til Europa først, men et sted hvor du kanskje ikke venter det; India. Her vil de første kundene få bilene sine i løpet av 2018. Vi i Glassgangen Bil tror at Lamborghini har truffet spikeren på hodet, i alle fall på konseptet. Eksepsjonelt gode kunder hos Lamborghini har visstnok allerede fått en liten smakebit, og har uttalt at den endelige bilen vil se enda villere ut enn konseptet. Dette er helt utrolig med tanke på hvor vill bilen som ble vist i Beijing i 2012 var. Dette er hele 4 år siden, og konseptet ser fremdeles like fresh ut.

Det har vært mye om og men når det gjelder Urusen. Like etter Urus konseptet ble vist, kom Bentley ut med sitt svar. Lamborghinis konsept ble best mottatt, Bentleyen måtte redesigne fronten sin helt. Dette er fordi front-designet ble ”slaktet” av kritikere over hele kloden. Allikevel fikk Bentley et vedvarende klarsignal om å sette den i produksjon. Som du kanskje vet, er disse konkurrerende merkende begge eid av Volkswagen. Volkswagen oppfordrer til intern konkurranse mellom de ulike innenfor Volkswagen-gruppen, men det er ikke imidlertid sagt at de vil sette begge i produksjon. Lamboen hang i en tynn tråd da Bentley Bentayga fikk klarsignal, men til slutt fikk Urusen klarsignal den også. Dette kan vi bilentusiaster være overlykkelige for, ettersom at det blir flere vakre (etter vår mening) biler på veien.

 
Det eneste vi ikke er helt begeistret for er at de dropper de originale planene om å ha en klassisk v12 motor fra sportsbilen Aventador. Dessverre har de brukt samme taktikk som blant annet Porsche, det som kalles for downsizing. Downsizing går ut på å bruke en mindre motor, og legge til en turbo eller annen pustehjelp slik at den tapte effekt blir tatt igjen… I Urusen vil det brukes en v8 med twinturbo… Frykt ikke, den blir nok drøy likevel. Tidligere har det blitt lovet 600 hk, det er fremdeles oppnåelig. Hvis du er bekymret når det gjelder lyden, kommer det mest sannsynlig et sportseksosanlegg i titan spesialtilpasset denne bilen. Alt i alt spår vi at dette til å bli en fenomenal bil.

 

 

 

url.jpg

Her er beistet fra den vinkelen som viser best råskapen til en twinturbo v8-er

 

 

 

Mafin

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s