Ferden gjennom konfirmasjonstiden

 

Snart skal 9. trinn konfirmere seg, så i dag skal jeg fortelle deg om konfirmasjon. Konfirmasjon er når du bekrefter at du fikk litt vann sprutet på hodet ditt når du var liten. Dette er en nødvendig ting å bekrefte. Bekrefter man ikke dåpen, som det heter på fint, så får man ikke penger. Penger er noe jeg regner med at alle ønsker seg, så derfor kan det være lurt å konfirmere seg.

Bilderesultat for konfirmasjon

Foto av kristne konfirmanter

 

For å konfirmere seg må man gå gjennom en hel del ting. Hovedgreien er undervisningen. Undervisningen går over en tidsperiode på ni måneder, det skal visstnok være symbolsk for svangerskapstiden. Under undervisningen må vi lære om alt mellom himmel og jord, men mest det i himmelen. I himmelen skjer det utrolige ting, det sitter en fyr kalt Jesus ved Guds høyre hånd, og litt sånne kompliserte greier. Alt dette lærer man i en ganske kort tale, hvis man kan kalle det for det. Denne talen tar for seg alt det viktige som foregår i himmelen. Jeg tror den talen het trosbekjennelsen. Det er visst en ånd der også, ikke vet jeg. Jeg fulgte jo ikke med på konfirmasjonsundervisningen.

 

En ting jeg glemte under min konfirmasjonstid var at man faktisk skulle lære seg alt som foregikk på undervisningen. Dette skulle vi visstnok bruke på en overhøringsgudstjeneste. På overhøringsgudstjenesten fikk vi spørsmål fra bibelen, og om den der talen om Guds høyre hånd. Det var akkurat som en prøve på skolen. Det var tortur, jeg tror det kun var en person som klarte å svare rett. Han må ha vært Einstein Junior eller noe. Det er heldigvis ikke noen krav om å svare rett på noe som helst i kirken. Det var det visstnok før, jeg har hørt flere skrekkhistorier om folk som har blitt kastet ut av kirken fordi de svarte feil. Det høres ikke så forferdelig ut å bli kastet ut av kirken, men da får man jo ikke noen premie for å ha konfirmert seg.

 

Når man er ferdig med ni måneders undervisning og cirka hundre gudstjenester kan man offisielt delta på en spesiell gudstjeneste, konfirmasjonsgudstjenesten. Denne gudstjenesten gjør deg til en ekte kristen, men det driter vel egentlig de fleste i. Jeg for eksempel, jeg kunne ikke brydd meg mindre.

 

Når man er ferdig med hele konfirmasjonstiden, inkludert konfirmasjonsgudstjenesten, så får man ha en fest. Ikke en sånn vill fest hvor man får naboklager, men en sånn rolig familiefest med gamle tanter og bestemødre. Egentlig vil jeg ikke kalle det for en fest. Jeg må nemlig holde en superklein tale. Man må snakke som en prest, kjempegøy. Snakke om mitt herlige og suksessfulle liv, og min fantastiske familie. Jeg må også flette inn Jesus oppi alt dette, hvem er egentlig han? Det er sikkert ikke så viktig å vite hvem han er, det som er viktig er alle pengene. Pengene er den eneste grunnen til at folk vil konfirmere seg. Ingen konfirmerer seg for å bli kjent med han Jesus nå til dags, dessuten fikk vi aldri møte han. Det var skuffende. Hvordan kan man bli kjent med en person uten å møte personen?

Bilderesultat for konfirmasjon penger

Foto av det eneste folk liker med en konfirmasjon i kirken

Vel, vi kan vel egentlig konkludere med at konfirmasjon har noen kjedelige og kleine ting med seg på ferden, men at belønningen er ganske grei. Man lærer tross alt ganske mye om mye forskjellig, og man får med seg en liten formue. Alt dette kan være greit å ta meg seg videre i livet.

 

100% kvalitetssikret ironisk humor

 

Legg igjen en kommentar

