Læringsmiljø

Elever skal få bidra like mye som lærere til et godt læringsmiljø. Derfor er det viktig at læreren spør hvordan han/hun lærer best, hvordan han/hun trives i klassen og ellers. Den informasjonen læreren får om hvordan han/hun kan gjøre timene læringsrike for hver enkelt elev, bør en ta med seg videre, slik at læreren kan legge til rette for et bedre arbeidsmiljø. Et godt læringsmiljø innebærer at du bruker forskjellige metoder å lære på. (eks. film, gruppearbeid, enkeltarbeid osv)
Hvis en elev sliter med noe i et fag, bør læreren ta hensyn til det og legge til rette et eget program for eleven slik at han/hun kan lære mest mulig!

Som ansatt i skole må du interessere deg for barn og unge. Vær en relevant samarbeidspartner og en voksen det nytter å be om hjelp. Du må vise interesse for det de unge forteller. Trenger de hjelp, så skal du gjøre så godt du kan for å hjelpe dem. I ungdoms perioden er det mye å tenke på, mye som skjer, det må du ta hensyn til. Du skal f.eks ikke stresse elevene med å gjøre oppgaver for deg, ungdommene har mer enn nok å tenke på. Skole, karakterer, familie, venner, kanskje familieproblemer og fritidsaktivitet. Du skal ikke presse elevene til å gjøre noe de ikke får til. Da skal du som lærer forklare for personen det de ikke forstår.

Kilder: Udir.no
-LIV H

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s