Er eksamen rettferdig?

Nå nærmer det seg eksamen for 10. trinn over hele landet. På fredag 12. mai klokken 09.00 får elevene vite hva slags fag de kommer opp i. Eksamen er en svært viktig karakter og den gjelder like mye som en hvilken som helst annen karakter på vitnemålet. Er det rett at karakteren man får på en prøve skal gjelde like mye som karakteren man får etter å ha jobbet med et fag i et helt år?

Bilderesultat for eksamen

Eksamen er en vurderingsform det norske skolesystemet har hatt i årevis. Elever har alltid gruet seg til eksamen og mange har opplevd mye stress og press i eksamensperioden. Mange elever føler at det er urettferdig at en prøve skal telle like mye som et helt fag. Dette er forståelig ettersom at da vil denne ene prøven være svært viktig. Dersom man er flink i ett eller to av eksamensfagene kan man være heldig og få et av disse fagene og sitte igjen med en god kartakter. Er man deriomot ikke like sterk i fagene man kan få på eksamen så blir situasjonen helt annerledes. Elever som er svake i disse fagene kan føle at de får en enda dårligere sjanse enn de vanligvis ville ha hatt fordi de kommer opp i et fag de får en dårlig karakter i. For noen kan en ekstra 3’er på vitnemålet ha veldig mye å si for elevens fremtid.

Bilderesultat for eksamen

På den andre siden kan eksamen være nødvendig. Eksamen skiller ut de elevene som er flinke på hver prøve fra de som er ustabile og vippende gjennom hele året. Sannheten kan kanskje være brutal, men eksamen kan ha som hensikt å skille ut de beste elevene slik at kun de beste får plass på de beste skolene. Eksamen kan dermed være en effektiv måte å få frem hvem av elevene som er best. Ettersom at eksamen kun er en prøve vil altså stabilitet i faget være avgjørende for hvem som ender opp med de beste karakterene. Dette kan også være positivt for elevene som ikke er sterke i fagene, ettersom at de da vil miste muligheten til å gjøre noe som de kanskje ikke ville fått så godt til likevel.

Bilderesultat for eksamen

Dersom man tenker på det, kan eksamen skape et stort skille mellom de beste elevene, og de som ikke er like flinke. I det samfunnet vi lever i i dag er det stort fokus på å jevne ut forskjellene mellom mennesker. For å gjøre dette kan for eksempel fjerning av eksamen hjelpe, men hva er hensikten med at alle skal være like? Samfunnet trenger både akademikere og snekkere, ingen jobber er bedre enn andre. Den eneste forskjellen mellom ulike arbeid er lønnen. Selve verdien arbeidet har for samfunnet er den samme blant alle arbeid. Det er forståelig at elever som sliter med teoretiske fag ønsker at eksamen skal fjernes slik at ulikhetene i samfunnet jevnes ut, men om det er nødvendig er et helt annet spørsmål.

Bilderesultat for eksamen

Eksamen er altså noe som det norske skolesystemet har hatt i årevis. Eksamen har skilt de beste elevene fra de som ikke er like flinke, og dette er egentlig hele hensikten til eksamen. Selv om det er mye snakk om at det er dumt med mange forskjeller i samfunnet, så er det nødvendig med forskjeller. Ulike karakterer gir ulike jobber, og det er nødvendig. Alle jobber har samme verdi selv om de ikke har samme lønn. Det er kanskje kjipt for elever som ikke får det godt til på eksamen, og ender opp med en ekstra dårlig karakter i tillegg til de andre ikke så gode karakterene, men eksamen er nødvendig. Det er nødvendig for å få frem det beste i de beste elevene, og også for å få frem det beste i de elevene som ikke er så flinke. Elevene som får det dårlig til på eksamen tenker kanskje da at teoretisk arbeid ikke er noe for dem, og velger et arbeid som passer bedre til dem. Dette er både positivt for hver enkelt person, og samfunnet. Elever ender opp med arbeid de liker og de mestrer, samfunnet ender opp med varierte kunnskaper og varierte jobber til alt som er nødvendig.

 

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s